
African Masters. Art from the Ivory Coast. Eberhard Fischer. Lorenz Homberger.
Książka ta wydana przy okazji wystawy sztuki Wybrzeża Kości Słoniowej w Muzeum Rietberg w szwajcarskim Zurychu opisuje wybrane rzeźby (figurki) oraz, co mnie najbardziej interesuje, maski iworyjskich artystów z sześciu plemion zamiejszkujących WKS. Oglądając piękne, kolorowe fotografie masek rytualnych i dekoratywnych oraz drewnianych figurek prześledzimy trendy w sztuce zaczynając od plemienia Guro, a następnie tak zwanych “Lagoon People” zamieszkujących okolice wybrzeża Atlantyku wokół Abidżanu i Grand Bassam, związanych z plemionami Akan z Ghany. Kolejne rozdziały opiszą sztukę licznego plemienia Baule oraz Dan z zachodniego WKS i Liberii. Ostatnia część ksiżąki przedstawi plemiona Senufo i Lobi z ich artystycznym dorobkiem, aby zakończyć krótkim opisem afrykańskiej sztuki współczesnej. Jedna rzecz, która odróżnia tą pozycję od innch i która zapadła mi w pamięć to to, że autorzy podając kolejne przykłady masek czy rzeźb opisują jednocześnie ich autorów, co przecież dla europejskich kolekcjonerów z reguły nie miało znaczenia. Autor był prawie zawsze anonimowy. A tutaj znajdziemy wiele szczegółów z życia poszczególnych artystów Wybrzeża Kości Słoniowej. Książka ta, którą można by po trosze nazwać albumem z uwagi na fakt dużej ilości pięknych zdjęć, jest dość droga, ale uważam, że warta swojej ceny. Cytaty:
“During the colonial era, collectors did not even ask for the names of the artists whose works they gathered in the lagoon region. It appears that the only information that accompanied many of the donations to museums was the name of the collector and where the item was found”.
“Even without being asked, Dan elders – both men and women – often stated that tin (respect, importance) was the most important achievement in life”.
“In the first half of the twentieth century there were probably several dozen good or even excellent mask carvers among the Dan and their direct neighbors, the Mano, Tura, Mauka and We, in the western area of the Ivory Coast and in bordering Liberia and Guinea”.
“Tame from Nyor Diaple, who was born around 1900 and died in 1965, was considered the most significant carver of the western (Liberian) Dan between 1930 and 1960”.
“Although the Senufo are made up of various groups, they have developed a surprisingly coherent artistic style”.
“In their youth, all Senufo go through initiation rites over several years. After that they become members of the poro society”.
“Both Gilbert Bochet and the Belgian art historian Albert Maesen point out that in the middle of the twentieth century it was impossible for an outsider to gain information about figural works that played a role in the poro secret society”.
“The purchase of carvings from West African villages for the international art market has for a long time been in the hands of Senegalese, Hausa, and some Diula-Malinke families, who comb the land regularly and systematically for antiques”.