African Art. Frank Willett.
(DRC, Liberia, Gwinea, Gabon, Ghana, Nigeria, Gwinea-Bissau)
Maski, rzeźba, malarstwo i trochę architektury z kontynentu afrykańskiego. Nie wiem czy większej wartości, dla mnie osobiście, nie przedstawiają same pieczołowicie dobrane zdjęcia w kolorze. Tekst jest nieco chaotyczny z dużą dozą inklinacji nigeryjskiej. Tak bym to określił. Autor opisuje afrykańską sztukę, analizując często detale, ale większość rzeźb czy masek, które przedstawia dotyczą właśnie Nigerii do której niewielu z nas przecież dziś zagląda. Szkoda, bo przecież inne kraje mają także bardzo bogato rozwinięte te dziedziny sztuki. Fangowie z Gabonu, Ashanti z Ghany czy Dan z Liberii są tutaj tylko zdawkowo opisani, a na przykład Mano z gwinejsko-liberyjskiego pogranicza czy Guerze z Gwinei albo mieszkańcy wysp Bijagos w Gwinei-Bissau właściwie nie istnieją dla autora. Tak czy inaczej warto kupić lub wypożyczyć tą książkę jeżeli choć odrobinę interesuje Was sztuka Afryki. Cytaty:
“Perhaps the people who have been there (in Africa – przypis autora) are the Bushmen of the Kalahari desert, whose hunting culture appears to be very similar to that which characterized the Upper Old Stone Age”.
“…all the mountainous regions of the Sahara contain rock engravings and paintings. Over thirty thousand examples are known, half of them in the Tassili”.
“The European explorers on the coast were interested in the economic potential of Africa, and brought back slaves, gold, ivory and spices from their travels”.
“It is difficult to decide where mere building ends and architecture begins”.
“Probably the best-known architectural monument in the whole of Africa is Great Zimbabwe”.
“All good things come in threes, i.e. a husband must give his wife clothes; a wife must cook for her husband; there must be children”.
“The Poro Society uses leather masks in Sierra Leone but a great variety of wooden masks in Guinea, Liberia and the Ivory Coast, including the sleek moderately naturalistic masks associated with the name ‘Dan’…”.