The Krio of Sierra Leone. Akintola Wyse.
Dla kogoś, kto jest zafascynowany historią i polityką Sierra Leone będzie to ciekawa lektura. Autor, Akintola Wyse, był do samej śmierci w 2002 roku profesorem znanego w całej Afryce Zachodniej Uniwersytetu Fourah Bay College we Freetown. Sam należał do grupy etnicznej zwanej Krio, posługującej się swoim językiem i bliskie były mu tematy podziałów etnicznych i lokalnych animozji oraz polityki Brytyjczyków w kolonii Sierra Leone. Pierwsza część książki dość ciekawie opisuje początek brytyjskiego osadnictwa na tych terenach oraz samego mechanizmu tworzenia się społeczeństwa tego kraju, gdzie ludność Krio, Sherbro, Temne, Mende oraz innych plemion zaczynała ze sobą funkcjonować. Niestety ledwie dobrnąłem do końca. W drugiej cześci autor zasypuje nas mało znanymi (przynajmniej dla mnie) nazwiskami, nazwami partii i innych organizacji, które odegrały pewnie dużą rolę w historii Sierra Leone, ale sprawiły jednocześnie, że książka nie była już tak łatwa w odbiorze. Cytaty:
“In 1807 the British abolished the slave trade, and in the following year Sierra Leone became a crown colony and the seat of British administration in West Africa”.
“The language which they created, Krio, is based on English, but its vocabulary, thought patterns and sentence structure are heavily influenced by African languages, especially Yoruba”.
“In 1896 the British proclaimed a Protectorate over the hinterland of Sierra Leone”.
“Education became a cult among the Krios; they worshipped it”.
“Thus in 1816 the CMS founded the Christian Institution in Leicester village for the training of church helpers. In 1827 this developed into Fourah Bay College, and was used at first only to train priests for the Church. It was the first institution of higher learning to be founded in Black Africa”.
“From the earliest days, women received the same education as the men, at least up to a certain level; the Krio suffered no sex discrimination in education”.